Een Polly Pocket Speelmat maken

Vragen over Polly Pockets, vertellen over je nieuwste aanwinst of andere praatjes over dit onderwerp kan je hier kwijt

This is the place for you to ask questions, tell us about the newest addition to your collection or mention other items regarding Polly Pocket
Plaats reactie
Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Een Polly Pocket Speelmat maken

Bericht door Chantal » 18-05-2014 15:13

Dankzij ons nieuw Forumlid Sparkalisha heb ik nu toch de knoop doorgehakt: ik ga een polly Pocket Speelmat maken. Op onlypollypocket.com zag ik er eens een en die vond ik zo leuk dat ik al maanden met het idee loop. Nu gaat het dan gebeuren. Ja echt. Dat ik 30 ben doet er ineens helemaal niet meer toe: ik wil een eigen Polly Pocket dorp maken.
Ik heb het al eens geprobeerd met een houten vierkanten bord van 50x50 dat we over hadden maar dat schilderen en mooi maken viel me zo tegen dat het in de hoek staat en ik er niet meer naar gekeken heb.
Mijn zoektocht ging verder en ik kwam terecht bij een modelbouw website. Veel te duur! Dan houd ik geen cent meer over om nieuwe pockets te kopen. Dus nog verder zoeken en jawel: de spulletjes zijn besteld en worden waarschijnlijk aan het eind van de week bezorgd. Hier vast het lijstje van spulletjes die ik van plan ben te gebruiken. Als ik niet al te enthousiast ben als de spulletjes bezorgd zijn zal ik proberen foto's te maken van het realiseren van mijn speelmat(ten).

Ik heb gekocht:
- Middengroen vilt van 1.5 mm dik, 45cm breed en 5 meter lang op rol (budgetvilt) Dat wordt de ondergrond, waarschijnlijk in een U vorm
- Donkergroen vilt 25 x 35 cm breed en 5 mm dik om heggen uit te knippen
- Lichtbruin vilt 20 x 30 cm. Dat zandbak/speeltuin zand voor gaat stellen
- Beige vilt dat het strand voor gaat stellen 45 cm x 1 meter
- Lapje patchwork stof van 25 x 25 cm waar verschillende patronen in zitten. Daar kan ik de badhanddoekjes uit knippen voor de Pollies als ze aan het strand willen liggen
- klein potje styropor lijm om het vilt te verlijmen waar nodig

Wat ik al heb:
- Meters grijs, wit, zwart en antraciet vinyl om de wegen mee uit te snijden. Dit vinyl is zelfklevend en kan ik dus op het groene vilt plakken
- Het apparaat waar ik de wegen mee uit kan snijden (dat is pure luxe, je zou het ook kunnen knippen)
- Schuimfolie dat wel eens als verpakkingsmateriaal gebruikt wordt. Hier doe ik blauw vinyl onder en dat stelt straks water voor, de zee of een meer, een riviertje etc.
- Strooipoeders van modeltreinbaan van Wim waar ik eventueel zand of wegdek mee na kan bootsen
- Een paar modeltreinbaan boompjes.


Met de 5 meter vinyl kan ik waarschijnlijk 2 verschillende matten maken dus dat is wel erg leuk. Ik heb expres gekozen voor materiaal dat ik weer makkelijk op kan ruimen en dat weinig ruimte inneemt.
Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de vorderingen!

Sparkalisha
Berichten: 10
Lid geworden op: 16-05-2014 15:55

Bericht door Sparkalisha » 18-05-2014 22:21

Hé toevallig, ik zat zelf ook aan vilt te denken om de layout mee te maken :D Nu kriebelen mijn vingers ook, maar ik moet nog wachten tot na de examens (de eerste drie weken van juni), maar dan heb ik tenminste echt iets om naar uit te kijken :D

Idee: als je seizoentjes in wil voeren, kun je wit vilt knippen/snijden in dezelfde vorm als wat er nog overschiet als de wegen en huisjes er zijn. Dan lijkt het alsof je dorp onder de sneeuw zit :D Zelfde voor de boompjes (als je van plan bent die ook te maken) en bosjes enzovoort. En een stuk doorzichtig plastic (van een verpakking bijvoorbeeld) dat je op het water legt alsof het ijs is :P
Als het maar glittert, zeg ik altijd.

Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Bericht door Chantal » 19-05-2014 17:17

Dat is toevallig zeg! Vilt of een ander soort stof is in elk geval niet zo heel verschrikkelijk duur.
En je kunt aan twee kanten het vilt gebruiken waardoor je twee verschillende matten in 1 kunt maken.
Dat van die seizoenen is wel een goed idee!

Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Bericht door Chantal » 22-05-2014 09:24

De spulletjes voor de mat zijn ondertussen in huis! Ik heb al een voorbeeld gemaakt met papier en de PP huisjes en daar foto's van gemaakt zodat ik al een klein beetje weet hoe het moet gaan worden.
Dit weekend wil ik eerst even testen of de materialen die ik in gedachten heb ook echt aan elkaar blijven plakken voor ik 2 meter vilt verpest :roll: .


En voor ik het vergeet:
Sparkalisha: alvast heel veel succes met je examens en met het studeren ervoor!

Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Bericht door Chantal » 23-05-2014 16:05

De eerste probeersels zijn gemaakt.
Om alles uit te proberen heb ik eerst boven op bed een paar huisjes neergezet en van papier met de hand snel wat wegen uitgeknipt en erbij gelegd.
Daar mee geschoven tot het ongeveer was zoals ik wilde. Let niet op de rotzooi hoor ;-)
Afbeelding


Vandaag ben ik een stapje verder gegaan met het ontwerpen, maar dan via de computer.
Ik heb de "mat" digitaal 1.75m lang x 45 cm breed gemaakt. De wegen heb ik getekend in het programma waarmee ik het papier of vinyl uit kan laten snijden en ook met dat programma.
Dit heb ik gedaan zodat ik meteen de goede maten heb. Als het lukt zal ik over een tijdje hier ook de sjablonen van de wegonderdelen plaatsen voor degenen die zelf ook een mat willen maken.
Zo zag mijn digitale ontwerp eruit:
Afbeelding
Er staat bij wat huisjes voorstellen, wat water is, wat zand is etc.. Jammer genoeg kreeg ik de wegen niet allemaal grijs, maar alle rode omlijningen stellen wegen voor.

Daarna heb ik de spullen die ik nodig heb voor het maken van de mat klaargelegd en er een foto van gemaakt:
Afbeelding
Rol van 5 meter groen vilt, 1 A4tje donkergroen 5mm dik vilt, 1 meter x 45 cm creme wit vilt, 1x A4 beige vilt, lijm om vilt te plakken, uiltjesstof om PP handdoekjes van te maken. Deze spulletjes heb ik online gekocht bij Viltdeco.nl
Daarbij liggen 3 rollen zelfklevend vinyl in de kleuren lichtgrijs, wit en blauw. Dit vinyl komt van Digiprint Supplies, een Belgische onderneming.
Lijmspray van de Action, een schaar en verpakkingsfolie. Ik heb ook nog kleine kiezeltjes in verschillende kleuren voor om de vijvertjes of ter decoratie hier en daar. Deze staan niet op de foto, ik heb ze geraapt tijdens onze wandeling met de hond.


Vervolgens heb ik de mat klaargelegd en de huisjes erop gezet en de uitgesneden papieren wegen erop gelegd om te zien of het allemaal wel klopte en of mijn "berekeningen" uitkwamen. Dit was zo, alleen was onze eettafel net niet lang genoeg door de aquariums die erop staan dus kwam Wim met het idee er een houten plaat aan vast te maken met lijmklemmen zodat er voldoende ruimte was.
Dit zag er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen heb ik voor de zekerheid eerst op een overtollig stukje vilt geprobeerd of het vinyl er wel op blijft plakken en hoe het eruit gaat zien als je de mat oprolt. Het vinyl gaat dan een beetje rimpelen maar voor zover ik nu kan beoordelen zal dat geen grote problemen opleveren, tenzij ik de mat te strak oprol.
De volgende stap is het uitsnijden van het vinyl en dat aanbrengen op het vilt. Dit vind ik erg spannend waardoor ik er niet goed aan durf te beginnen :lol:


Ik ben erg benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden.

Sparkalisha
Berichten: 10
Lid geworden op: 16-05-2014 15:55

Bericht door Sparkalisha » 02-06-2014 14:56

IEP het is echt super schattig!! Jouw PPs wonen in een lekker groene wijk, super :D Het hele ding doet me een beetje denken aan die wegen-matten die je vroeger had, weet je nog? Zo'n layout met wegen en parkjes enzo om met autootjes op te spelen?

OEH! Misschien kan je (als je dat kan en wil natuurlijk) mini-autootjes maken voor je PPs? Dan kunnen ze echt bij elkaar op bezoek gaan met de auto enzo 8D

Ik vind het er in elk geval al helemaal geweldig uitzien!!
Als het maar glittert, zeg ik altijd.

Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Bericht door Chantal » 02-06-2014 17:48

Wat een gezellig enthousiaste reactie! Ik vind het er zelf ook gezellig uit zien. Het is nog niet helemaal af maar dat komt nog wel.
Ja die sets ken ik nog wel, er is ook een kant en klare PP speelmat van plastic maar die vind ik zonde om te gebruiken haha. Van Lego heb je ook van die platen waarmee je een wegenstelsel kunt maken, maar vaak zijn de wegen dan in verhouding veel te groot omdat de PP zo klein zijn,

Er zijn sets waarbij een klein autootje zit en ik heb ook campers waarmee ik over de baan kan rijden. Daarom staan er ook geen witte lijnen of streepjes op de weg, want de kleine autootjes zijn maar 1 1/2 cm breed ofzo, maar de campers 4 dus nu kunnen ze allebei rijden zonder dat het er raar uit ziet. Misschien ga ik er komend weekend wel mee verder. Het is de bedoeling dat er ook nog boompjes en heggen op komen om het wat meer aan te kleden.

Wim
Site Admin
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-02-2014 12:52

Bericht door Wim » 04-06-2014 07:19

Het PP parcours gaat er al mooi uitzien. Mocht je nog ideeën nodig hebben om dingen te maken dan vraag je het maar.

Libby
Berichten: 123
Lid geworden op: 20-02-2016 21:31

beste chantal

Bericht door Libby » 24-02-2016 16:08

Allereerst wat ben je creatief zeg met die mat die je helemaal zelf ging maken.
Echt petje af ! Maar heb je nog meer foto's van jouw eigen Polly-town???
Die miste ik even op het eind of heb ik niet goed gekeken? veel groetjes Libby

Chantal
Site Admin
Berichten: 1066
Lid geworden op: 06-02-2014 15:19

Bericht door Chantal » 24-02-2016 16:12

Hoi Libby,

Nee hoor, je hebt er niet overheen gekeken. De mat heb ik toendertijd opgeruimd en die is nooit meer van zijn plek geweest. Ik weet niet eens waar ik hem gelaten heb haha. Wie weet komt het in de toekomst nog wel eens maar voorlopig denk ik niet dat er een Polly stad ontstaat hier in huis.

Plaats reactie